Alla inlägg den 6 juli 2012

Av Anna Håkansson - 6 juli 2012 15:07

Att behålla självrespekten: Var rättvis mot dig själv men även mot andra personer. Ursäkta inte ditt beteende. Be inte om ursäkt för att du finns. Ursäkta inte heller dina åsikter. Svik inte dina egna värderingar eller regler. Var aktsam om din integritet. Håll dig till sanningen. Ljug inte. Spela inte hjälplös. Hitta inte på ursäkter.


Några stärkande tankar: *Det är okej att vilja ha eller behöva något i en relation. *Jag kan stå ut även om jag inte får det jag vill eller behöver. *Jag har ibland rätt att hävda ig inför andra, även om de inte skulle tycka om det. *Det finns ingen lag som säger att andras åsikter är mer vädra än mina. *Jag är också en viktig person. *Att säga nej till någon gör mig inte till en självisk person. *Jag kan tycka om mig själv även när någon annan är arg på mig.


Förslag på övningar i vardagslivet för att bli bra på att skapa och upprätthålla goda relationer: *Byt samtalsämne i ett samtal med någon. *Bjud en vän på middag. *Be om växel på en tjugokronorssedel. *Be farmaceuten om information om ett receptfritt läkemedel. *Be någon med bil om skjuts. *Be en vän om hjälp med att utföra något. *Be någon sluta med nåt som stör dig.

Ovido - Quiz & Flashcards