Direktlänk till inlägg 6 juli 2012

Forts relationer

Av Anna Håkansson - 6 juli 2012 15:07

Att behålla självrespekten: Var rättvis mot dig själv men även mot andra personer. Ursäkta inte ditt beteende. Be inte om ursäkt för att du finns. Ursäkta inte heller dina åsikter. Svik inte dina egna värderingar eller regler. Var aktsam om din integritet. Håll dig till sanningen. Ljug inte. Spela inte hjälplös. Hitta inte på ursäkter.


Några stärkande tankar: *Det är okej att vilja ha eller behöva något i en relation. *Jag kan stå ut även om jag inte får det jag vill eller behöver. *Jag har ibland rätt att hävda ig inför andra, även om de inte skulle tycka om det. *Det finns ingen lag som säger att andras åsikter är mer vädra än mina. *Jag är också en viktig person. *Att säga nej till någon gör mig inte till en självisk person. *Jag kan tycka om mig själv även när någon annan är arg på mig.


Förslag på övningar i vardagslivet för att bli bra på att skapa och upprätthålla goda relationer: *Byt samtalsämne i ett samtal med någon. *Bjud en vän på middag. *Be om växel på en tjugokronorssedel. *Be farmaceuten om information om ett receptfritt läkemedel. *Be någon med bil om skjuts. *Be en vän om hjälp med att utföra något. *Be någon sluta med nåt som stör dig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Håkansson - 13 november 2012 12:47

Hjärt-kärlsjukdomar: Aortaaneurysm kan vara ett livshotande tillstånd om det inte upptäcks i tid. Bindväven i aorta har försvagats eller brutits ned och där kärlväggen är som svagast bildas en sjuklig vidgning som kan brista om den blir för stor. Van...

Av Anna Håkansson - 13 november 2012 12:45

Post-traumatisk-stress-syndrom:Posttraumatisk stressyndrom, PTSD, kan drabba en person som varit med om exempelvis misshandel, våldtäkt, en olycka, krig eller en naturkatastrof. En behandling som visat god effekt vid posttraumatiskt stressyndrom är k...

Av Anna Håkansson - 13 november 2012 12:44

Stress: Stress är egentligen en livsviktig reaktion i kroppen som sätter i gång olika stresshormoner som adrenalin, noradrenalin och kortisol för att ge dig extra kraft och energi, kan exempelvis ske när du upplever fara eller känner dig otillräckli...

Av Anna Håkansson - 13 november 2012 12:42

Anorexia nervosa (AN) betyder nervös aptitlöshet, vilket egentligen är en felaktig benämning på sjukdomen. AN kännetecknas av mycket låg vikt, en klar och intensiv rädsla för viktuppgång, menstruationsbortfall och störd kroppsuppfattning. Vid AN före...

Av Anna Håkansson - 13 november 2012 12:40

Narcissism: Narcissisterna anser att de är exceptionella, står över alla andra och att de förtjänar mer än andra. De drivs av ambitionen av att uppnå stora framgångar, både professionellt och i privatlivet. De är ofta mycket intresserade av sitt yttr...

Ovido - Quiz & Flashcards